سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسی خرد که اسیر دست هوسی امیر است . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 102 فروردین 12 , ساعت 1:26 صبح
پاسخ پیامبر به اعتراض عایشه درباره حضرت خدیجه (س) چه بود؟

حجت الاسلام جواد محمدزمانی در شب شعر «مادر امت» فرهنگسرای اندیشه گفت: جایگاه زن در اسلام بسیار والاست و براساس آیات و روایات، اگر کسی می‌خواهد نفس خودش و پروردگارش را بشناسد، باید زن را بشناسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شب شعر «مادر امت» به‌مناسبت وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها شب گذشته با حضور شاعران آیینی برجسته کشور در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این مراسم هم‌چنین از یک عمر خدمتگزاری شاعر پیشکسوت، عباس براتی‌پور تقدیر شد. جمعی از فعالان قرآنی منطقه 7 نیز هدایایی به‌رسم یادبود گرفتند.

حجت الاسلام جواد محمدزمانی سخنران این جلسه بود. او با اشاره به جایگاه والای زن در اسلام گفت:‌ بانوهای فداکار زیادی در اسلام داریم که از آن جمله می‌توان به حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(ع)، حضرت زینب(س)، حضرت ام‌البنین و... اشاره کرد، اما بین آنان حضرت خدیجه جایگاه و مختصات ویژه‌تری دارد. به‌صورت کلی، نگاه اسلام به زن بسیار والاست. بزرگان عرفان اسلامی فرمودند که بزرگترین شهود پروردگار در زن متجلی شده است. در روایتی از حضرت پیامبر اسلام(ص) آمده است که؛ از دنیای شما 3 چیز برای من محبوب شده است: زنان، عطر و نماز.

وی ادامه داد: جالب است بدانید که پیامبر نفرمودند «دوست دارم» بلکه از عبارت «احببتُ» استفاده کردند که به‌معنای این است که «از جای دیگری برای من محبوب شده است.»، بنابراین، این موضوع امر الهی و اراده اوست. خداوند خواسته است که این 3 چیز برای پیامبر محبوب شود و با خواستی آسمانی روبه‌رو هستیم. در قرآن می‌خوانیم: «برای شما از نفس خودتان زوجی آفرید.»، هم‌چنین در روایت دیگری می‌خوانیم که «هر کس نفس خود را بشناسد، پروردگار خود را می‌شناسد.»، این دو عبارت چه معنایی دارد؟ یعنی اگر کسی می‌خواهد نفس خودش را بشناسد تا از این رهگذر پروردگارش را بشناسد باید زن را بشناسد، بنابراین در دایره خلقت، زن جایگاه بسیار والایی دارد.

او با اشاره به روایت یکی از نظریه‌پردازان غربی درباره جایگاه زن در اسلام گفت: هانری کربن می‌گوید شیعیان اعتقاد راسخی دارند و آن هم این است که حضرت فاطمه زهرا را «ام‌ابیها» می‌دانند، این عبارت، یک تعبیر عاطفی نیست، بلکه ناظر بر این است که زن محل تجلی مرد است. زن از محل تجلی پروردگارش خالقیت را به‌ارث می‌برد. وقتی زن فرزندی را به دنیا می‌آورد محل تجلی خلقت خداوند متعال است.

این شاعر آیینی درباره حضرت خدیجه سلام الله علیها گفت: همه شما می‌دانید که آشنایی حضرت خدیجه با پیامبر اسلام چگونه بوده است؛ او مال التجاره را در اختیار پیامبر قرار داد تا به سفر تجاری برود. در آن سفر غلام خودش را نیز همراه با پیامبر فرستاد و از او خواست تا اتفاقات را برایش گزارش کند. وقتی کاروان برگشت، پیامبر 2 برابر مال التجاره را به خدیجه برگرداند. همچنین غلام تعریف کرد که در این مسیر چه معجزاتی را درباره حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم دیده است. همین موضوعات باعث شد تا خدیجه عاشق پیامبر شود و خود او پیشنهاد ازدواج را داد.

وی تصریح کرد: دقت داشته باشید که اشراف قریش به خواستگاری خدیجه آمده بودند و او نپذیرفته بود اما حالا می‌خواست با یتیم عبدالله ازدواج کند، علاوه براین، مهریه تعیین کرده بودند. خدیجه از مال خودش مهریه‌اش را پرداخت کرد و به پیامبر هدیه داد، اینها جلوه‌هایی از ایثار این بانوی بزرگ است، همه اموالش را هم برای اسلام داد، در شعب ابی‌طالب هیچ چیز برای خدیجه باقی نماند.

محمدزمانی در پایان سخنان خود گفت: جالب است بدانید که سال‌ها بعد عایشه به پیامبر اعتراض کرد که «چرا این‌همه از خدیجه یاد می‌کنید؟»، پیامبر فرمود که؛ «خدیجه نعمت بزرگی برای من بود؛ زمانی که همه مرا تکذیب می‌کردند تأیید کرد. او یاری‌گر من بود. او فرزندی مثل فاطمه زهرا را به من هدیه داد». در روایت آمده است که حضرت خدیجه(س) در فردای قیامت با 70 هزار فرشته که در دستانشان پرچم الله اکبر است وارد صحرای محشر می‌شوند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ